Za scénou

Michael Frayn: Za scénou

Jediná čistokrevná komedie, kterou kdy Rádobydivadlo dělalo… „Proč mělo Za scénou tak málo repríz? Ten kus byl nazkoušen, protože jsme věděli, že situační komedie není naše parketa – a tato inscenace nás přesvědčila, že fakt není.“



Překlad Jaroslav Kořán, režie Ladislav Valeš, scéna, zvuk a světla Pavel Hurych, kostýmy Jaroslava Maťáková a Věra Choltová, hudba Roman Červenka, text písně Vojtěch Efler, účinkující Dana Cendrová (Dotty Otleyová), Vojtěch Efler (Roger), Veronika Týcová (Vicki), Jiří Blail (Philip, také Šejk), Jaroslava Maťáková (Flavia), Jaromír Holfeuer (Zloděj), Jiří Chadraba nebo Vojtěch Hauf (Tim Allgood), Štěpánka Chadrabová nebo Jana Pokorná (Poppy Norton-Taylorová), Roman Červenka (režisér Lloyd).

Premiéra 12. nebo 13. 6. 1997 v Klapém, naposledy 4. 7. 1998 v rámci přehlídky Za dačickou kostku cukru v Dačicích, hráno 11x – 12. premiéra souboru

Z celkového počtu repríz účast na přehlídkách:

  • účast na Libochovickém divadelním létu 1997 – cena za nejlepší scénickou výpravu Pavel Hurych, cena Vladislava Kaspara za herecký výkon Jaromír Holfeuer, cena diváka,
  • účinkování na Českolipském divadelním podzimu 1997,
  • účinkování na přehlídce Modrý kocour v Turnově 23.1.1998,
  • účast na krajské přehlídce Děčínská brána 28.3.1998 – cena za scénu Pavel Hurych,
  • účinkování na hudebně divadelním festivalu Za dačickou kostku cukru (vedle dalších 13 divadelních souborů a folkových kapel).

napsali o nás

Komedie Bez roucha je zatím nejúspěšnější Fraynova hra. Byla přeložena do dvaceti jazyků. Steven Spielberg zaplatil za její filmová práva celý milión dolarů, zatím však scénář nevznikl. A Rádobydivadlo Klapý, které dnes Fraynovu hru pod názvem Za scénou uvede? Po komedii sáhli poprvé. Jak říká režisér Ladislav Valeš, „soubor se komediálním žánrům v minulosti záměrně vyhýbal, protože poetika divadla byla vybudována na jiných principech a ke zmíněným žánrům si soubor vypěstoval značný respekt.“ Nicméně se naši přátelé pustili na novou cestu a my si nemyslíme, že neúspěšně. Ostatně – přijďte se dnes večer přesvědčit, jak souboru po dramatech, která jsme viděli v jejich podání i na našem jevišti (Dům Bernardy Alby a Peer Gynt), sluší komedie!

Dnes v divadle Za scénou či Zepředu, zezadu? Českolipský divadelní podzim… Českolipský deník  07.11.1997

Pro hru Za oponou zvolil režisér volný prostor, ve kterém není rozlišeno hlediště a jeviště. Diváci jsou doslova vtaženi do děje, protože sedí v místech, kde se právě odehrává zkouška stupidní situační komedie. Při ní si herci pletou text i pohyby a nervní režisér je usměrňuje do svých představ o velkém divadle. To vše se mísí s milostnými vztahy mezi herci i s jejich závislostí na alkoholu. Vše vrcholí v druhém dějství, kdy se divák dostává za kulisy. Zažije hereckou trému, stresy, ale i osobní tragédie herců v době premiéry, kdy se současně neviditelně odehrává zkoušená hra. Té byli diváci svědky v prvním dějství. Funkční a promyšlená scéna Pavla Hurycha tomu jen přispívá. Hra je plná děje a situačních gegů, kde má svůj čas každé otevření dveří, každý pohyb herce i jeho postavení na scéně. Valeš v tomto směru odvedl perfektní kus práce. I když se herci snažili jeho záměry naplnit seč mohli, ne vždy se to mnohým, vzhledem k jejich herecké vyzrálosti podařilo. Komedie není pouze v tom, že herec na diváky dělá grimasy a pitvoří své tělo za doprovodu vtipného textu. Divák se bude klidně smát, i když herci tečou slzy, ale musí hrát přesvědčivě. Sžít se s rolí od prvního zazvonění do poslední opony a ne měnit její fasádu podle momentální reakce diváků.

MACÁK, Pavel. Rádobydivadlo hraje svou první komedii Za oponou. Mladá fronta Dnes – Severní Čechy 9. 10. 1997, s. tři