Kráska z Leenane

Martin McDonagh: Kráska z Leenane

Matka, dcera a opuštěný irský venkov. Mavreen, kráska z Leenane, je čtyřicetiletá, pomalu odkvétající žena, žijící na samotě se svou matkou, trýznící dceru i sebe desítkami trapných drobností. Jako v Papinově hrnci narůstá mezi oběma ženami přetlak dusna a nenávisti. Výbuch přetlaku má tragický konec…



Překlad Lenka Kapsová, režie Ladislav Valeš, scéna Jaromír Holfeuer a Josef Tuček, hudba Jiří Cendra, text písně Ladislav Valeš, zpěv Michaela Krausová, rozhlasové nahrávky Jaroslav Kodeš a Jiří Hromada, světla Jan Kaška a Pavel Hurych, zvuk Markéta Krečmerová, grafika programu Pavel Macák. Účinkující: Veronika Valešová (Maureen), Dana Cendrová (Mag), Petr Bernard (Pat) a Vít Šťastný (Ray).

První uvedení 25. 9. 2010 v Klapém, premiéra 9. 12. 2010 v Lounech, naposledy 23. 11. 2012 v Radnicích, hráno 25x – 27. premiéra souboru

Z celkového počtu repríz účast na přehlídkách:

  • účinkování na přehlídce Modrý kocour v Turnově 2011,
  • účast na krajské přehlídce Děčínská brána 26. 3. 2011 – představení věnováno Janu Holfeuerovi; cena za režii Ladislav Valeš, cena za scénu Jaromír Holfeuer, cena za herecký výkon Dana Cendrová, čestná uznání za herecký výkon Petr Bernard a Vít Šťastný, cena za inscenaci, cena diváka, doporučení na Jiráskův Hronov,
  • účast na Divadelním festivalu Napajedla 10. 4. 2011 – cena za nejlepší ženský herecký výkon Veronika Valešová,
  • účast na národní přehlídce Divadelní Děčín 13. 5. 2011 – cena za režii Ladislav Valeš, cena za herecký výkon Vít Šťastný, cena za inscenaci,
  • účast na Libochovickém divadelním létu 28. 5. 2011,
  • představení v Činoherním klubu Praha 29. 5. 2011,
  • účast na FEMAD Poděbrady (Salón odmítnutých) 11. 9. 2011 – cena diváka, 2. místo mezi ženami Veronika Valešová, 3. místo mezi inscenacemi Kráska,
  • účast na 9. Česko-slovenských divadelních žních v Klášterci nad Ohří 2. 11. 2011,
  • účast na přehlídce Karlínské jeviště Praha 12. 11. 2011 – ceny za herecký výkon Veronika Valešová a Vít Šťastný, cena za inscenaci, hlavní cena,
  • představení v Popradu (Slovenská republika) 5. 2. 2012,
  • účast na přehlídce O štít města Prachatic 20. 3. 2012 – cena za režii Ladislav Valeš, cena za scénu Jaromír Holfeuer, cena za nejlepší mužský herecký výkon Petr Bernard, cena za nejlepší ženský herecký výkon Veronika Valešová, cena za inscenaci,
  • účast na Josefodolském divadelním jaru 5. 5. 2012 – cena za režii Ladislav Valeš, cena za herecký výkon Dana Cendrová, čestné uznání za scénu Jaromír Holfeuer a Josef Tuček, cena za inscenaci, nominace na KDP,
  • představení v Divadle rozmanitostí Most 24. 5. 2012,
  • účast na KDP Vysoké nad Jizerou 19. 10. 2012 – čestná uznání za herecký výkon Petr Bernard a Vít Šťastný,
  • účinkování na Radnické divadelní přehlídce 2012 (derniéra).

ZPĚT archiv her

napsali o nás

Valeš uzavírá příběh do stísněného prostoru (diváci sedí nablízko na jevišti), využívá materiálu zařízení pokoje, jednotlivých předmětů nejen ke generování dusné atmosféry, ale i jako systém významotvorných znaků. A především a hlavně: opírá se o mimořádné herecké výkony všech čtyř herců, zejména V. Valešová a D. Cendrová využívají svou příležitost k věrohodné kresbě svých postav, budují situace, kde každý pohled, každé gesto má svůj význam, je zdrojem napětí. Narůstající svár obou postav spěje věrohodně až k tragickému konci. Pupeční šňůru takového spojení nepřetrhne ani smrt. Z tohoto představení neodchází divák ani pobavený, ani šťastný. Odchází ale zasažený, protože démony, o nichž psal autor a jež Rádobydivadlo přivedlo na scénu, má v sobě v nějaké podobě každý. Očištění, katarze tu nemá podobu náhlého štěstí, ale poznání.

ZBORNÍK, František. Katarze v podobě poznání. Divadelní Děčín. Zpravodaj celostátní přehlídky činoherního a hudebního divadla. 2011, č. 7 (7. 5.), s. 6

Inscenátoři se spolehli na sílu, tragikomičnost a vnitřní dramatičnost předlohy a vydali se cestou téměř věrné interpretace textu, který podrobili kosmetickému proškrtání, kromě úplného závěru, v němž se dá mluvit o určitém autorském vkladu. Režie Ladislava Valeše je velmi citlivá a neefektní, nezahleděná do sebe, ale dávající obrovský prostor hercům a samotnému textu. Režie nenásilně a s umem pracuje s dramatickými oblouky a motivy v jednotlivých situacích (zapáchající hadr, kterým si Ray utírá boty, žluté letní šaty Maureen, prázdný invalidní vozík v závěru inscenace apod.). Dále je v režijním pojetí inscenace čitelné výrazné pochopení pro vnitřní dramatičnost předlohy a dramatické napětí mezi jednajícími figurami. Příkladem pochopení a podpory této vnitřní dramatičnosti je výše zmíněný pozměněný závěr: Maureen po zavraždění matky přichází na scénu s obrovským těžkým kufrem a již jí nic nestojí v cestě, aby sama začala žít. Nabízí se otázka: co se v kufru nachází? Jsou tam zabalené věci na cestu do Ameriky za přítelem Patem, nebo je to „těžké břímě“, které bude s sebou všude vláčet? Zde se inscenace dostává do metaforické roviny, která je zde pro mě (bohužel) utnuta zcizující písní z rádia s trapně popisným textem (i když je možné oddělit ji od samotné inscenace a brát ji jako doprovodnou hudbu k děkovačce). Jako další klad režijně-autorského pojetí bych spatřoval v odklonu od explicitně inscenovaného násilí na jevišti, které předloha přímo nabízí (zejména vražda Mag v závěru), a jeho určité „zjemnění“. Přesto je agrese v inscenaci přítomna, i když mnohem rafinovanějším způsobem, jako by postavy skrze agresivní chování vyjadřovaly svoje city (masírování matky dcerou, které dcera zakončí plivnutím do matčina nápoje apod.). Inscenace spíše počítá s emotivností a empatickým vkladem diváka, přesto neupouští od komičnosti a černého humoru, který je tak zásadní a specifický pro veškerou McDonaghovu tvorbu.

HAŠEK, Petr. Recenze z Divadelního Děčína 12. Divadelní zážitek z Leenane a Klapý [online]. 2011-05-15 [cit. 2014-09-22]. Dostupné na World Wide Web:  http://www.amaterskascena.cz/cl-recenze-z-divadelniho-decina-12-110515151712#sthash.ocVtVicW.dpuf

ZPĚT archiv her