Slepice


Nikolaj Koljada: Slepice

Smutná čechovovská komedie postsovětského autora o milostném pětiúhelníku a třech slepicích na jednom smetišti. Provinční divadlo, dělnická ubytovna ve tři ráno, naivka s režisérem v posteli a správcem divadla v záloze, jejich manželky a boj o… o co – o koho vlastně? Smích s mrazením v zádech.

Překlad Gabriela Palyová, režie Ladislav Valeš, scéna, zvuk a světla Pavel Hurych, výběr hudby Veronika Valešová. Účinkující: Veronika Valešová (Alla), Jaroslava Maťáková (Diana), Petra Znamenáčková (Nonna – tuto roli hrála i Marcela Vykouková), Pavel Macák (Fjodor), Petr Bernard (Vasilij), Jaromír Holfeuer (Naštvaný soused), Robert Deme (Nevyspalý soused – tuto roli hrál i Ladislav Valeš), Liběna Štěpánová (Nevrlá sousedka) a Jan Kaška (Svinský spratek – tuto roli hrál i Ladislav Kunst nebo Jiří Chadraba ml.).

První uvedení 29. 9. 2007 v Klapém (v rámci Rádobyfestu), premiéra podle programu 23. 10. 2007 v Lounech, naposledy 8. 3. 2012 v Černčicích, hráno 46x – 22. premiéra souboru

Z celkového počtu repríz účast na přehlídkách:

  • účinkování na přehlídce Modrý kocour v Turnově 22. 2. 2008,
  • účinkování na Stochovské Thálii 2008,
  • účinkování na 6. Fantastických divadelních žních v Klášterci 2008,
  • účinkování na Dobronínském divadelním chumelení 31. 1. 2009,
  • představení v Činoherním klubu v Praze 1. 3. 2009,
  • účast na krajské přehlídce Třešťské divadelní jaro 15. 3. 2009 – ceny za herecký výkon Veronika Valešová a Petra Znamenáčková, 2. doporučení na národní přehlídku Divadelní Děčín,
  • účast na Divadelním festivalu Napajedla 18. 4. 2009 – hlavní cena za ženský herecký výkon Veronika Valešová, cena za herecký výkon Pavel Macák a Jaroslava Maťáková, cena za nejlepší inscenaci,
  • účinkování na přehlídce Léto s divadlem v Krupce 17. 9. 2009,
  • účinkování v rámci Českolipského divadelního podzimu 2009,
  • představení v Popradu (Slovenská republika) 22. 1. 2010,
  • účinkování na přehlídce Honzlův Humpolec,
  • účast na přehlídce Josefodolské divadelní jaro 2010 – cena za režii Ladislav Valeš, cena za scénu Pavel Hurych, cena za ženský herecký výkon Veronika Valešová, čestné uznání za herecký výkon Jaromír Holfeuer, cena za inscenaci,
  • účast na KDP ve Vysokém nad Jizerou 15. 10. 2010 – cena za scénu Pavel Hurych, cena za herecký výkon Jaroslava Maťáková, cena za nejlepší inscenaci a doporučení na Jiráskův Hronov,
  • účast na přehlídce O štít města Prachatic 29. 3. 2011 – cena za scénu Pavel Hurych, cena za ženský herecký výkon Veronika Valešová,
  • účast na národní přehlídce Jiráskův Hronov 13. 8. 2011.

ZPĚT archiv her

napsali o nás

Velká dramata v zákulisí malého ochotnického souboru. Intriky, zálety, trápení, hádky i nenávist, absurdní svět velkých snů a krutých probuzení do reality. Z toho všeho je namíchán děj inscenace, kterou má dnes večer na programu Vrchlického divadlo v Lounech.

            Herci z Rádobydivadla Klapý tu uvedou v premiéře svou novou hru, tragikomedii Slepice od celosvětově úspěšného současného dramatika Nikolaje Koljady, kterému se přezdívá ukrajinský Čechov.

            „Získal si tohle označení díky své mistrné práci s textem. Jeho smutné komedie jsou podobně jako u Čechova bohatě vrstevnaté, plné zvratů a změn, nazírají na společnost i konkrétní lidské vztahy a prolíná se v nich laskavý humor s drsnou absurditou,“ říká režisér inscenace Ladislav Valeš. Slepice se podle něj řadí mezi nejdokonalejší ukázky Koljadových kvalit v prozatímní padesátce jeho her. Na českých scénách je přitom tenhle autor takřka neznámý. Hrály se tu od něj zatím jen hry Murlin Murlo a Zatmění. V loňském roce pak uvedlo Slepici v české premiéře Švandovo divadlo a její dnešní lounské uvedení je teprve druhé u nás.

„Vycházeli jsme stejně jako pražští herci z překladu Gabriely Palyové, která u nás dříve působila a na text nás upozornila. Je jako dělaný pro náš soubor. Máme pro něj vhodné představitele a podobná charakterní témata nás vždycky zajímala,“ podotýká Valeš. …

„Koljada sice zasadil děj do období perestrojky na konci 80. let, téma jeho hry je ale současné za jakékoli doby a jakéhokoli režimu. Možná by ji ani leckteré oblastní divadlo nechtělo hrát, aby se jeho členové v textu nepoznali,“ usmívá se Valeš.

            Vhlavní roli Ally se představí Veronika Valešová, její kolegyni Dianu hraje Jaroslava Maťáková a ředitele divadla Pavel Macák. Nonnu a Vasilije, který s ní v posteli sice nebyl přistižen, ale rád by ji za Allu vyměnil, pak ztvárnili Petra Znamenáčková a Petr Bernard, dva nováčci v souboru Rádobydivadla.

NEEDRLE, Jiří. Louny uvidí premiéru Slepice. Mladá fronta Dnes – severní Čechy 23. 10. 2007. S. 5

Veronika Valešová (Alla) nenechala na jevišti ani v hledišti nikoho na pochybách, že své přirozené ženské právo neprodá zadarmo, i kdyby měly „z nebe trakaře padat“. Její herecký projev postupně strhává všechny ostatní do ďábelské vířivky satirického obrazu vztahu ženy a muže uprostřed životního krachu. Její postupné gradování energie pomsty a náhlé pády na dno se nakonec jeví jako odrhovačka, refrén, bludný kruh, ovšem „Díky moc a moc aspoň za to“. Poněvadž: „Co mi zbývá, když už nic jiného nemám.“

PÁCL, Radvan. Třešťské divadelní jaro aneb Herče, tak zas příště… Amatérská scéna. 2009, roč. 46, č. 2, s. 48-49

Soubor Klapý i v této inscenaci prokazuje svoji mimořádnou vybavenost, schopnost čitelné režijní koncepce i sytých hereckých výkonů. Text je inscenován jako bouře ve sklenici vody nebo kámen hozený do zarostlého rybníku, aby celá dramatická situace skončila a vše zůstalo po starém. Je to zvláštní scénický groteskní obraz, kde některé detaily se mohou zdát jako zbytečná ozdoba zvoleného žánru a také je možné položit otázky, zda by jisté vědomí pravdivé reálné motivace a zvážení okolností nevedlo k bohatěji diferencovanému tragikomickému jednání postav inscenace, při které se diváci skvěle baví.

LAURIN, František. Rádobydivadlo Klapý. Nikolaj Vladimírovič Koljada. Slepice. Větrník : zpravodaj KDP. 2010, č. 9, s. 2-3

Režisér Ladislav Valeš se mohl opřít o hereckou zkušenost (výborné jsou zejména obě ženy: Veronika Valešová jako Alla a Jaroslava Maťáková jako Diana) a vlastní schopnost čitelné inscenační koncepce s dramatickým tahem. Vybudoval zvláštní groteskní scénický obraz, který bychom měli číst jako celek, o čemž svědčí některé detaily (např. chlapec nahlížející na jeviště jako do loutkového divadla). Je to vlastně obraz v obraze (např. hlasy za scénou). Záměrná kulisovitost scény (autor Pavel Hurych) završuje téma inscenace (svět je divadlo a život je velká iluze). Kostýmy dokreslují figury jednak v rovině sociálně historické a zároveň figurují jako čistý divadelní obraz. Scénograf Petr Kolínský nazval např. kostým Ally jako „hysterický“. Je otázkou, zda jisté vědomí pravdivé reálné motivace jednání by nevedlo k bohatěji diferencovanému tragikomickému jednání jednotlivých postav. Také u Koljady jsou totiž za smíchem slzy. Inscenace byla druhým vrcholem přehlídky a odnesla si druhé doporučení na Hronov.

LÁZŇOVSKÁ, Lenka. KDP 2010 – že by nic nového? Amatérská scéna. 2010, roč. 47, č. 6, s. 22-27

ZPĚT archiv her